Denmark | Select other Country

Gratis levering

Nye anbefalinger: Spis mere D-vitamin og selen

Nye anbefalinger: Spis mere D-vitamin og selen

Efter mange års tendens til at nedsætte den anbefalede daglige tilførsel af næringsstoffer (ADT) er der heldigvis en voksende erkendelse af, at der er næringsstoffer som vi risikerer at mangle. Derfor er det glædeligt, at den nye udgave af Nordiske Næringsstofanbefalinger (NN) som udkom 3. oktober 2013, nu anbefaler en øget indtagelse af D-vitamin og selen.

Den nye udgave af NN er nummer fem i rækken. Den revideres hvert 8. år. Mere end 100 videnskabelige eksperter fra fem nordiske lande har været involveret i dens anbefalinger, som er fundamentet i den officielle, danske ernæringsrådgivning.

Hovedbudskabet i NN ligger fast. Vi skal alle tilstræbe at spise en varieret og balanceret kost.

D-vitamin
I afsnittet om kosttilskud er der især to ændringer, der er bemærkelsesværdige. Den anbefalede daglige indtagelse for D-vitamin er øget fra 7,5 mikrogram til 10 mikrogram for børn over 2 år og for voksne samt øget til 20 mikrogram per dag for ældre over 75 år.
Den øvre sikre grænse for D-vitamin, dvs. den maksimale mængde D-vitamin som anses for stadig at være en sikker dosering for en rask befolkningsgruppe er 100 µg dagligt.

Selen
For mineralet selen er den anbefalede daglige dosis ligeledes øget. For kvinder er den øget fra 40 µg til 50 µg og for mænd et er den øget fra 50 µg til 60 µg.

Den øvre sikre grænse for selen er sat til 300 µg dagligt.

Zink
Den anbefalede daglige dosering af zink er til flere ernæringsvejlederes overraskelse sat lidt ned i forhold til de 15 mg dagligt, hvor den har ligget i mange år. I den nye udgave af NN er man dog opmærksom på de særlige behov for zink som vegetarer og veganere har. For disse grupper anbefales generelt 25-30% højere indtagelse af zink.
Den øvre sikre grænse for zink er sat til 25 mg dagligt.

Ref.
Nordic Nutrition Recommendations 2012. Part 1