Denmark | Select other Country

Gratis levering

D-vitamin – solens bidrag til det gode helbred




Når sollyset rammer din blottede hud, dannes der D-vitamin, men det findes også i mindre mængder i en række fødevarer

Når sollyset rammer din blottede hud, dannes der D-vitamin. Det er en god ting, for netop dette vitamin er vigtigt for dit immunforsvar og for dine knogler og muskler.

Tidligere troede man, at D-vitamins eneste vigtige opgave var at sikre normal knogledannelse hos børn. I dag har videnskaben fået langt mere indsigt i de talrige opgaver D-vitamin udfører i kroppen, ikke bare hos børn, men også hos voksne.

Foruden at bidrage til, at knoglerne udvikles normalt, hjælper D-vitamin med at vedligeholde normal muskelfunktion. Det har betydning for førligheden hele livet og er især vigtigt for ældre, der i forvejen har større risiko for at falde og komme til skade.

Immunforsvar og mineralregnskab

D-vitamin har samtidig stor betydning for immunforsvaret, da det hjælper med at regulere en række forskellige forsvarsmekanismer. D-vitamin er lidt forenklet sagt med til at sørge for, at immunsystemet doserer sine kræfter korrekt og ikke kører af sporet.

Hvad D-vitamin også kan, er at hjælpe kroppen med at optage og udnytte calcium og fosfor. Disse to mineraler findes i knoglevæv og er vigtige for knoglernes beskaffenhed. D-vitamin er også med til at sørge for, at calciumindholdet i blodet er normalt. Det er uhyre vigtigt, da det kan have en række uhensigtsmæssige effekter i kredsløbet at have for meget calcium i blodbanen.

Mangel på D-vitamin om vinteren

Når du udsætter din hud for sollys, sørger solens UVB-stråler for at danne D-vitamin. Dette er dog kun muligt i Danmark i foråret og om sommeren, hvor solen er tilpas stærk, da den står højt på himlen. Om efteråret og vinteren, hvor solen er lav, danner vi næsten ingen D-vitamin.

Solen er vores primære kilde til D-vitamin. Der findes ikke særlig meget af vitaminet i føden. Derfor risikerer mange mennesker at komme i underskud i vinterhalvåret.

Folk med mørk hud skal være ekstra opmærksomme, da de har sværere ved at danne D-vitamin på grund af den øgede pigmentering. Fødevarestyrelsen anbefaler, at alle danskere tager et D-vitamintilskud hver dag i vinterperioden.

Kan man overdosere D-vitamin?

D-vitamin tilhører de fedtopløselige vitaminer, som ophobes i kroppen og derfor kan overdoseres. Dog er den mængde af vitaminet, som man kan få fra føden, forsvindende lille i forhold til den mængde, der dannes i huden i forbindelse med soleksponering. Egentlige tegn på forgiftning såsom forhøjet calcium-indhold i blodet ses først ved indtag af store mængder. For meget calcium i blodet kan føre til kvalme, hovedpine og forstoppelse. Ved voldsom overdosering af D-vitamin over længere tid kan der ske en calcium-udfældning i nyrerne og blæren med risiko for nyresten.

Du finder D-vitamin i:

Ud over solen optræder D-vitamin i fødevarer som fede fisk – sild, laks og makrel, og der er ligeledes D-vitamin i margarine, smør, madolier, kød, æg, mælk og ost. Mængderne i fødevarer kan dog langt fra måle sig med, hvad du kan danne fra solens stråler på en sommerdag.
 

Kilde:

https://altomkost.dk/nyheder/nyhed/nyhed/nye-anbefalinger-for-vitamin-d-til-befolkningen/