Denmark | Select other Country

Gratis levering

Mere søvn og flere små aktiviteter kan forbedre humør og helbred




Bare lidt mere søvn og aktivitet kan give stor effekt for helbredet

Vi mennesker er verdensmestre i at lave … ingenting. Det er så fristende bare at sidde og se TV eller tjekke mobilen. Men ny amerikansk forskning afslører, at hvis vi går i seng lidt tidligere og er lidt mere aktive, uden at det nødvendigvis betyder en tur i fitness-centret, kan det have stor indflydelse på vores velbefindende.

Det ligger dybt i os mennesker at vælge den lette løsning. Vi tager elevatoren og ikke trapperne. Vi snupper bilen, når vi skal handle. Mange af os har stillesiddende arbejde, hvilket bestemt ikke gør situationen bedre. Og så kan vi rigtig godt lide at sidde og tjekke mobilen og se YouTube-videoer, hvor vi sagtens kunne beskæftige os med noget andet og mere meningsfyldt.

Det er der faktisk mange gode grunde til, at vi bør gøre. Amerikanske forskere har nemlig fundet ud af, at hvis vi putter lidt flere små aktiviteter, der ikke nødvendigvis skal være sveddryppende motion, ind i vores program, har det en positiv indvirkning på såvel humøret som kropsvægten, og hvis vi får mere søvn, resulterer det i mindre stress, bedre humør og lavere BMI.

Overvågede personer med aktivitets-tracker

Jacob Meyer, som er assisterende professor i kinesiologi ved Iowa State University, står bag forskningen, der er er offentliggjort i American Journal of Preventive Medicine. Sammen med sine kolleger har han studeret data, som er indsamlet fra noget, der kaldes the Energy Balance Study.

I dette forskningsprojekt skulle deltagere i alderen 21-35 år bære en såkaldt fitbit (eller aktivitetstracker) i 10 dage, så der kunne holdes regnskab med deres energiforbrug. Disse data gav forskerne mulighed for at måle forsøgspersonernes søvn og fysiske aktivitetsniveau samt den tid, der blev anvendt stillesiddende. På den måde kunne de se, hvordan mere søvn og mere aktivitet havde en gavnlig indvirkning på humør og kropsvægt.

Søvn har en beskyttende effekt

Problemet for mange mennesker ligger i at indføre disse nye vaner i hverdagen, men hvis ikke det kræver de helt store anstrengelser, er det til at overkomme.

For eksempel kan man, i stedet for ligge i sofaen og glo TV om aftenen, bare fordi man ikke har andet at tage sig til, vælge at gå tidligere i seng. På den måde er der også mindre risiko for, at man fylder sig med slik eller andre usunde ting.

Søvn er samtidigt yderst vigtigt for helbredet, eftersom kroppen under søvnen producerer det naturlige stof melatonin, som er en kraftig antioxidant, der beskytter celler og væv og fjerner potentielt skadelige giftstoffer fra organismen.

Aktivitet er alt, hvor du ikke sidder eller ligger

At være mere aktiv i de vågne timer er på samme måde vigtigt for mange ting, og alle former for aktivitet tæller med. Med hensyn til det, som forskerne kalder for små aktiviteter, kan det være alt lige fra at svinge støvsugeren til at rejse sig og gå rundt i hjemmet, når man taler i telefon. Alt, der ikke er stillesiddende, tæller i princippet med under denne kategori.

Langsomt, men sikkert, kan man ændre sine vaner og på den måde blive mere aktiv og være bedre til at overholde sine sengetider frem for det modsatte. Det er overkommelige forandringer, og når man kigger på summen af det hele, kan det faktisk gøre en overraskende stor forskel.

 

Kilde: sciencedaily.com, 20. Maj, 2020