Denmark | Select other Country

Gratis levering

Tørret frugt sat i sammenhæng med bedre kost




En kost med tørret frugt tyder på at være en sundere kost end en kost uden

Spiser du jævnligt tørret frugt? Så er der noget, der tyder på, at du er sundere og indtager en gennemsnitlig bedre kost end folk, der ikke spiser det. Det er forskere fra Penn State University, der har fundet det interessante link.

Ofte lyder rådene fra kostkyndige, at vi skal være påpasselige med at spise for meget af det tørrede frugt, da det nok er sundere end slik, men indeholder store mængder sukker alligevel. Nu tyder noget dog på, at man lever sundere, hvis man har fundet hylden med tørret frugt i supermarkedet.

Forskere fra Penn State University har undersøgt kosten og næringsstofferne heri hos 25,590 deltager i en national undersøgelse om næring (the National Health and Nutrition Examination Survey). Her gav deltagerne oplysninger om alt, hvad de havde indtaget de sidste 24 timer – inklusiv tørret frugt.

Flere kalorier, men mere næring

De deltagere, der indtog tørret frugt, fik større mængder af vigtige næringsstoffer via deres kost, men de indtog også ofte lidt flere kalorier. En årsag kan være, at nogle ikke er opmærksomme på, at nogle former for tørret frugt indeholder tilsat sukker. Det får forskerne til at anbefale, at man vælger tørret frugt uden denne ekstra sukker – og ikke erstatte tørret frugt lige over med frisk frugt, da kaloriemængden er større i den tørrede udgave.

Fordelene ved den tørrede frugt er til gengæld, at det er lettere at have med sig, det holder sig længere og er nogle gange billigere. Det er kvaliteter, der kan få nogle til at indtage mere frugt, mener forskerne.

Bedre sundhedsdata på alle parametre

Manglen på frugt og grønt i kosten ses i USA som en stor faktor i udviklingen af livsstilssygdomme, og derfor er man ekstra opmærksom på, hvordan man kan få større mængder frugt – og deres fibre og indhold af sunde næringsstoffer – i befolkningen.

Derfor ser man, som i studiet fra Penn State, på, hvordan forskellige former for frugt – fra frost, i dåse og tørret – kan have indflydelse på, hvorvidt der bliver spist mere af de sunde kostemner.

I studiet fik forskerne også deltagernes forskellige sundhedsdata – f.eks. BMI, livvidde, blodtryk og deres overordnede kostindtag. Generelt lå de deltagere, der spiste tørret frugt, bedre på alle parametre i forhold til deltagere, der ikke spiste tørret frugt.

Selvom deltagerne indtog flere kalorier i snit i en kost med tørret frugt, havde de en lavere BMI. Her mener forskerne, at et mere aktivt liv kan være forklaringen bag – uden at denne del dog var inkluderet i undersøgelsen.
 

Kilde:

Valerie K. Sullivan, Muzi Na, David N. Proctor, Penny M. Kris-Etherton, Kristina S. Petersen. Consumption of Dried Fruits Is Associated with Greater Intakes of Underconsumed Nutrients, Higher Total Energy Intakes, and Better Diet Quality in US Adults: A Cross-Sectional Analysis of the National Health and Nutrition Examination Survey, 2007-2016. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 2020;